Drickssystem

Kategori: Norge

Jag är nog sämst på att löneförhöja. Hade samtal med HD igår och det slutade med samma lön som han tidigare föreslagit (169 svenska), fast med 1000 kr lägre hyra. Han sa att det skulle gynna mig då jag slapp betala skatt och sån skit. Lät ganska rimligt. Och jag får väl tänka på att i vintern så kommer det bli ännu mer dricks då det är mest norskar och danskar som kommer. Apropå dricks så fick jag en hel del dricks av mina bord i restaurangen igår. Jag gav dock som vanligt halvparten till Jovita som också jobbade, för jag gillar inte drickssystemet som vi har just nu (att man lägger allt i en burk som sedan efter var säsong splittas på ALLA som jobbar - även vaktmästaren och städarna), vilket blir ungefär 250 kr per person (många som undrar var resterande av alla 500-lappar som ligger i dricksboxen tar vägen...) Men jag tycker det är så fruktansvärt surt att jag nästintill är den enda som samlar in dricks, och att jag då efter fyra månader(!) ska få hälften så mycket jag kan få en bra kväll i restaurangen. Hur sjukt är inte det? Jag följde drickssymten väldigt länge, men när jag märkte att jag bara fick 250 kronor per fyra månader så splittrar jag hellre dricksen per kväll med de som förtjänar den...
Kommentera inlägget här: