Hovmästare

Kategori: Norge

Idag har varit en bra dag, trots allt som hade kunnat gå fel. Jag hade ansvar för 100 personer som skulle äta 3-rätters. Det låter kanske inte så svårt, men det är det faktiskt... Att planera vilka som ska jobba, vilka bord som alla ska ta, ordna allt vin, ordna planeringsschema, informera köket, se till att alla servitörer vet vad de ska göra, se till att vi inte går tomma på vin, att alla följer matordningen osv. Och inte nog med att dekka upp till alla hundra... det tar sin lilla tid. Visserligen så hade jag hjälp av Jovita så det gick relativt fort! I slutet så fick vi massa beröm och alla ställde sig upp och gav oss applåder (det kändes riktigt pampigt!). Alla var väldigt förnöjda, även HD, så det känns väldigt bra! Ganska coolt att vara 19 år och både hovmästare och restaurangchef! Snacka om ansvar, på både gott och ont. Dessutom ganska så coolt att alla kommer och frågar mig hela tiden, och att det är jag som styr och bestämmer över alla. Jag borde väl egentligen gå och lägga mig nu, för klockan är ganska så sent och jag har jobbat flera tunga dagar. Idag har jag jobbat i restaurangen från 15.00-00.30, så jag känner mig pigg, men igår jobbade jag från 10.00-23-30 i restaurangen (då jag fick sitta i max 15 min, totalt under hela dagen!), så var jag ganska så trött... Mina fötter gjorde fruktansvärt ont och jag var helt slut de sista timmarna. I morgon så börjar jag 09.00 med att hjälpa till med frukosten/lunchen/utsjekk. Smrati sa idag att jag borde gå svenskakurs hos henne innan jag åker hem, för jag snackar mer norsk än svensk.... Jag försöker såklart snacka svenska med Smrati, men det är svårt när jag är stressad, då blir det mest naturligt att snacka norsk, för det är ju det jag tänker... Så då slinker det ut norska ord istället för svenska. Några svenska killar härifrån kunde inte ens höra vart i sverige jag var ifrån för jag har fått någon slags "norsk" dialekt när jag pratar svenska... Det kanske är bra att jag kommer hem snart... 2.5 veckor kvar!!
Kommentera inlägget här: